Subject: Vs: Äripäev Ozempicust
From: "Ott Laius" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Jul 2024 12:08:58 +0300

Tere

Juuli alguses avaldati ajakirjas JAMA Ophthalmology tõepoolest ühe uuringu 
tulemused, mis viitavad, et võib olla seos semaglutiidi (Ozempicu toimeaine) 
ja ühe teatud silmahaiguse, mis võib põhjustada ka pimedaks jäämist, vahel. 
Selle uuringu alusel ei saa aga seda seost kinnitatuks lugeda.

Kõnealust sündroomi mittearteriitilist eesmise isheemilise nägemisnärvi 
neuropaatiat (non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy, NAION) 
esineb populatsioonis tavapäraselt 2 kuni 10 juhtu 100 000 inimese kohta. 
Semaglutiid ei tõsta seda riski sellisel määral, et seda kõrvaltoimet oleks 
tähele pandud suurtes müügiloa eelsetes uuringutes, mis semaglutiidiga läbi 
viidi. Nüüd viidi läbi spetsiaalne selle silmahaigusega patsientide uuring, 
sest üks silmahaiguste ravile spetsialiseerunud haigla pani tähele, et neile 
saabus lühikese aja jooksul 3 patsienti, kellel oli NAION ja kes said 
semaglutiidi.

Antud uuringu peamine puudus oli see, et tegemist oli tagasivaatava 
uuringuga ning uuringurühmad – patsiendid kes said semaglutiidi ja kes ei 
saanud semaglutiidi, ei olnud juhuslikustatud. See tähendab, et semaglutiidi 
määramine oli arstlik otsus ning ei saa välistada, et need patsiendid 
kellele oli semaglutiidi määratud olid raskema haigusega ning seetõttu oli 
neil juba algselt suurem NAION-i tekkerisk. Ehk siis uuringus nähti, et 
semaglutiidi saavatel patsientidel esines NAIONi rohkem kui nendel kes ei 
saanud semaglutiidi, aga kas see oli semaglutiidi tõttu või nende 
patsientide muude parameetrite tõttu, ei ole võimalik tuvastada. Selleks, et 
seda kindlaks teha, on tarvis eelnevalt planeeritud uuringut, mis jagaks 
patsiendid juhuslikustatult semaglutiidi ja mitte-semaglutiidi rühma.

Seega on see uuring üheks sisendiks semaglutiidi ohutusjärelevalves ning 
seda võimalikku signaali uuritakse edasi, aga praeguse seisuga ei saa 
semaglutiidi ja NAIONi vahelist seost tõendatuks lugeda.

Parimate soovidega
Ott Laius

Ravimiamet

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: reede, 5. juuli 2024 17:40
To: Ravimiamet < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Äripäev Ozempicust

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kas Äripäeva nupuke ravimist vastab tõele? Kas Ozempic tekitab nägemise 
kaotust?

Või kas on olemas riskigrupp, kellele see nii võib mõjuda?

 <https://www.aripaev.ee/borsiuudised/2024/07/03/ravimitootja-langeb-populaarne-ravim-voib-tekitada-nagemise-kaotust> 
https://www.aripaev.ee/borsiuudised/2024/07/03/ravimitootja-langeb-populaarne-ravim-voib-tekitada-nagemise-kaotust

Lugupidamisega

Margus Pootsmaa

M +372 50 20 909

E  <mailto:[email-masked]> [email-masked]